Arie Kuit, de Charlie Parker van Rotterdam!

Wanneer en waar was jouw eerste kennismaking met muziek? (was het een instrument, een bepaald nummer, een artiest, een concert, de buurman, je moeder die zong?)

Ik was 6 jaar oud toen ik ontdekte dat muziek mij verhalen vertelde, op een manier waarop woorden dat niet konden doen.

Was er een duidelijk moment in je leven waarop je besloot dat muziek jouw passie was?

Dat was ook het moment dat ik muziek wilde gaan maken. Op de lagere school gaven ze blokfluitles en ik ben toen les gaan nemen op een sopraan-blokfluit. Na een jaar ging ik ook altblokfluit spelen.Ik was negen jaar toen ik bij de plaatselijke harmonie met de klarinet begon. Op mijn zestiende hoorde ik voor het eerst “Take Five”, een compositie van de cool-jazz altsaxofonist Paul Desmond. Dat vond ik werkelijk geweldig en ik ben toen overgestapt naar saxofoon. Op het Rotterdams conservatorium kreeg ik les van Leo van Oostrom, een top docent en een zeer kundig saxofonist. Hij gaf zeer breed les. Er was nog geen jazz opleiding, maar Leo behandelde klassiek, jazz en moderne muziek t/m grafische partituren. Vanaf mijn derde jaar op het conservatorium werd de lichte muziek opleiding gestart en kreeg ik les van giganten zoals Ferdinand Povel en Frans Elsen.

Wanneer startte jouw muziek carriërre?

Tijden mijn studie in Rotterdam gingen we op dinsdagavond altijd naar Jazz café Dizzy op de ’s Gravendijkwal in Rotterdam. Barend Petersen programmeerde daar en ik kreeg van hem volop de ruimte om daar te spelen. Dizzy was toen nog een smalle pijpenla met zand op de vloer en pinda-automaten. Daar kreeg ik mijn bijnaam, Arie Kuit, de Charlie Parker van Rotterdam.

Door wie laat jij je inspireren?

Mijn grote helden zijn Paul Desmond, de sound en de lijnen zijn zo mooi en in balans. Charlie Parker, de uitvinder, samen met Dizzy Gillespie, van de bebop. Wat een creatieve speler. Het is erg leuk om verschillende takes van een song te horen. Ze zijn allemaal anders qua improvisatie, ongelofelijk. Cannonball Adderley. Wat hij met Miles en Coltrane opgenomen heeft, in één woord: fantastisch! David Sanborn, de pop specialist. Een bijzondere sound en een kei in improvisaties van 2 minuten lang. Even geen altsaxofonist: de pianist Keith Jarret, zijn vertolking van Stella by Starlight is subliem. (CD Standards Live) Ik kom vaak niet verder dan het intro, en dat tien keer achter elkaar.

Zou je je een leven zonder muziek kunnen voorstellen? Hoe belangrijk is muziek voor jou? 

Alles wat ik doe staat in het teken van de muziek. Optreden, arrangeren, saxofoon-les geven, iBooks maken, studeren, workshops geven en zelfs mijn boekhouden :)

Wat doet muziek met je? Als je speelt, maar ook als je luistert. Kan je proberen de betekenis van muziek voor jou als persoon in essentie te beschrijven?

Als ik zou kunnen beschrijven wat muziek met mij doet, zowel spelend als luisterend, dan zou ik ook een schrijver/lezer kunnen zijn. Maar woorden schieten te kort. Muziek is altijd bij je, de vrolijke momenten, maar ook de droevige momenten en alle emotionele momenten er tussenin. Muziek vertaalt de wereld voor mij.

Wat was jou meest bijzondere muziekervaring?

Een van de meest bijzondere concerten die ik gegeven heb was in Rotterdam. Er was daar een Jazzpodium “Thelonious”, genaamd naar Thelonious Monk- de pianist. Daar hebben we een Parker herdenkingsconcert gegeven. Voor dit concert had ik een aantal arrangeurs de opdracht gegeven, om voor mij een aantal “Standards” te arrangeren voor een strijkkwartet met ritme sectie en saxofoon. 

Kun je een opsomming geven van de highlights in jouw muziekcarriëre?

Genomineerd voor de Pall Mall Jazz Award, ten tijde van de finale was ik op toernee met The Glenn Miller Orchestra, waar ik de lead-altist was. Met dit orkest een geweldige tijd achter de rug. Gespeeld in enorm beroemde concerthalls zoals het Concertgebouw, Amsterdam, de Doelen Rotterdam, de Berliner Philharmonie, het Wiener Konzerthaus. In Palermo, waar “beschermingsgeld” betaald moest worden, anders kon er wel eens wat gebeuren. Tel Aviv, geweldige ambiance en heerlijk eten, wel raar al die soldaten met machinegeweren. Met Bram Peper mee naar Jakarta, waar we een concert gaven voor 12.000 mensen. Met Frank in Person naar Engeland, waar wij een optreden gaven in het landhuis Cliveden, waar rond 1963 de Profumo-affaire zich afspeelde. enz. Druk in de weer met highlights in de maak waaronder “Eleonora’s Choice”: the Vintage Collection. Een programma met songs uit het American Songbook met zelfgearrangeeerde songs voor zang, strijkkwartet en ritmesectie (Eleonora veroverde eerder de Amerikaanse internet-radiohitlijsten met een 'spicey' versie van These Boots Are Made For Walkin' en won diverse prijzen op het fameuze Jazz Vocalisten Concours).

Ik heb de laatste 1 1/2 jaar meer dan 100 shows gedaan in Saoedie Arabië.

Deze deden we met mijn orkest The Skyline Orchestra feat. Frank in Person.

Wat ik het meest bijzondere vond, was dat de speeltijden aan de gebedstijden werden gekoppeld.

Arie Kuit

klein_2020_DD_Juli_foto_Arie_Kuit.jpg